Wednesday, October 31, 2012

Sugar, can without doubt be termed as one of the basic foods needed for survival because of its extensive use in almost each and every corner of the world. Some scientists say that sugar acts as a ‘feel good’ substance just like some brain chemicals known as serotonin with dopamine and other drugs that are termed illicit for inducing addictive behavior within the consumers.

Are you addicted?

Having a sweet tooth is not uncommon. Millions of Americans tend to consume sugar in the form of baked confectioneries or soda drinks etc. Some may say that these people are addicted to sugar and can’t live without it. But delving into a habit of feeding yourself sugar every two or three hours or so can be a bit risky too.

Your body may get used to being pumped up on sugar but in a scenario where you can’t seem to find a sweet treat, you may feel symptoms of low blood sugar showing up in your body like anxiety and cold sweat along with some jitters etc.

There have been studies conducted by scientists on people who intake sugar on a much higher level compared to those who do not. The results were astounding. People with a sweet tooth, who had their sugary delights taken away, acted like drug addicts who wouldn’t respond to anything else but their drugs. This showed that the brain’s receptors that regulate the sugar flow within the body had been affected by its over-consumption.

Getting High on Sugar

Eating simple carbohydrates like a cookie or a piece of your favorite cake or even a candy are readily converted to glucose the time these enter your body. These can give you a quick boost of energy but not much nutrition as compared to dairy products, vegetables and fruits which can be slow in releasing their wholesome goodness including protein along with fiber.

As insulin is needed to process the glucose present within your bloodstream, turning it into energy for your functioning cells, its unusual decrease in someone who has knack for all sweet things can leave him or her lethargic and dizzy. Insulin is generated from the pancreas with the consumption of sugar and its absence renders a person slow and shaky reaching for another sugary delight to get high again.

Starch:

A substitute for sugar Sugar isn’t the only culprit here. Some people are greatly addictive towards starch too, as it gives the same “feel good” experience sugar does. By consuming starch day in and day out, your body becomes dependent on it and keeps on craving for more. Some of the common starch addiction foods are:
Potatoes
White flour
White rice

Others include starches that are highly refined and are deemed to be one of the most addictive starches of all time e.g. desserts wholly based on grain, pasta, white bread, crackers and many more.

Beating the Sugar Addiction
People might have different ideas on controlling your sweet tooth. Sugar detox is a common practice these days. Weeks of surviving on green vegetables and stuffing yourself with protein can rid of your sweet tooth. But one must realize that no addiction can be gotten rid of by going cold turkey on it altogether. You have to take small steps. Limit your sugar consumption day by day, one habit at a time. Don’t let the sugar control you because it’s your job to control it.

Source: http://www.quickeasyfit.com


Friday, December 30, 2011

PEPATAH ada mengatakan lain padang lain belalang. Begitu juga dengan rasa kesakitan yang dialami oleh setiap individu. Memang berbeza antara satu sama lain.

Pakar Bius dan Pakar Pengurusan Penyakit Hospital Pantai, Dr. R. Gopinathan memberitahu, contohnya seperti reaksi yang ditunjukkan oleh seseorang yang mengalami masalah patah pergelangan tangan.

''Ada yang menunjukkan rasa sakit yang sedikit. Ada pula yang akan menganggap keadaan menjadi teruk sekali,'' katanya ketika ditemui di pejabatnya yang terletak di Jalan Bukit Pantai, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Jelas Dr. Gopinathan, ini menunjukkan rasa sakit sebenarnya bergantung kepada daya ketahanan diri individu terhadap kecederaan atau luka. Sesetengah individu terlalu takut hingga menambah rasa kesakitan.

Jelasnya, dalam kes seperti itu hanya menerusi rawatan, ubat-ubatan dan nasihat yang berkaitan dapat memulihkan keadaan pesakit.

Justeru, setiap individu perlu pandai menguruskan kesakitan agar cepat pulih atau bertemu dengan doktor untuk mempelajari kaedah menguruskan rasa sakit.

Biasanya, kata Dr. Gopinathan kesan kesakitan yang dapat dilihat dengan mata kasar dikategorikan sebagai ringan.

''Penyakit ringan ini dijangka boleh sembuh dalam tempoh tiga bulan,'' katanya.

Bagaimanapun katanya, sakit yang melibatkan urat saraf seperti sakit tengkuk, sakit belakang, sakit pinggang yang dihadapi hampir kebanyakan orang dewasa pula dikategorikan sebagai penyakit yang tidak boleh dilihat dengan jelas.

Kesakitan seperti itu biasanya kata beliau, akan melalui tempoh yang agak lama untuk dipulihkan.

''Ia juga akan turut memberikan kesan terhadap kehidupan peribadi seseorang . Pesakit itu mudah rasa cemas, tidak dapat tidur dan tidak yakin pada diri sendiri,'' katanya.

Dr. Gopinathan berkata, ia akan menyebabkan seseorang itu menjadi murung, tidak mahu keluar rumah sehingga merasakan tidak ada langsung rawatan untuk membantunya pulih.

Bagaimanapun katanya, kerunsingan itu boleh diatasi jika mereka menemui doktor yang mempunyai kepakaran dalam pengurusan penyakit.

''Di sini mereka akan mendapat nasihat untuk mencuba kaedah yang terbaik untuk mengurangkan rasa sakit yang dialami,'' katanya.

Sebagai contoh katanya, bukan semua sakit di bahagian pinggang itu akan menyebabkan seseorang itu diserang penyakit lain yang lebih ditakuti seperti buah pinggang atau kanser.

Beliau berkata, dengan adanya teknologi rawatan moden, penyakit ini dapat dipulihkan dan pesakit akan dapat menikmati kehidupan dengan lebih baik.

Kata beliau, terdapat juga rawatan lebih moden seperti laser yang mana tidak lagi memerlukan pembedahan sebagai rawatan.

Selain itu katanya, kaedah lain yang digunakan untuk mengurangkan sakit tengkuk dan belakang menggunakan radiofrequency ablation.

''Cara rawatan baru ini hanya dilakukan dalam tempoh beberapa jam sahaja. Selepas rawatan pesakit boleh terus pulang ke rumah,'' katanya.

Beliau memberitahu, pesakit bukan sahaja akan diberikan ubat-ubatan, tetapi juga latihan fisioterapi dan sebagainya.

Dr. Gopinathan juga memberikan untuk hidup sihat seseorang itu perlu melakukan senaman regangan tangan yang boleh dilakukan sewaktu dalam keadaan duduk atau berdiri dan berjalan kaki menggunakan kasut yang sesuai dan menaiki tangga.

''Individu iuga perlu mengambil makanan yang menyihatkan dan elak daripada mengambil makanan lewat di waktu malam,'' katanya.

Selain itu katanya, perlu juga berfikiran positif agar setiap penyakit yang dihadapi oleh seseorang akan sembuh dengan cepat.

''Cari rakan-rakan yang mempunyai penyakit yang sama supaya dapat dikongsi pengalaman agar dapat mengelak diri dari terus dalam keadaan runsing,'' katanya.

Kata beliau, sebaiknya carilah apa sahaja hobi yang boleh diisi ketika waktu terluang supaya dapat mengelak daripada berfikir tentang penyakit yang dialami.

Selain itu, kena tenangkan fikiran supaya dapat menikmati kehidupan dengan lebih baik.

''Cuba biasakan diri dengan menarik nafas sedalam-dalamnya dan kemudian lepaskan secara perlahan-lahan supaya diri berada di dalam keadaan yang lebih tenang,'' katanya.

Katanya, sebaik-baiknya cuba bersosial bagi mengelak diri daripada bersendirian atau berinteraksi dengan rakan baru menerusi laman sosial Facebook (FB).


Di samping itu, katanya, jangan menyalahkan diri sendiri atau orang lain di atas kesakitan yang dihadapi sebaliknya hadapi dengan tabah.

Utusan Malaysia Online - Kesihatan


Thursday, December 29, 2011

Warga Emas yang menjaga pemakanan mereka akan sent...: WASHINGTON, (AFP) - Warga Tua dengan tahap vitamin tertentu yang lebih tinggi dan asid lemak omega 3 dalam darah mereka mendapat skor lebih...

Tuesday, December 27, 2011

Selain daripada rangsangan dan interaksi, pemakanan yang sihat adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan otak. Sesetengah nutrien seperti phospholipids, omega 3 dan omega 6, docosahexaenoic acid (DHA) dan arachidonic acid (AA) penting untuk perkembangan otak yang baik. Nutrien-nutrien ini terdapat dalam soya, telur, ikan berlemak seperti tuna dan sardin, serta walnut.

Taurine, choline dan zat besi adalah micronutrien yang penting untuk menyambung rangkaian antara sel-sel otak. Sumber makanan yang mengandungi nutrien termasuk kekacang, sayuran berdaun hijau, bijirin penuh, brokoli, kuning telur dan daging.

Nutrien lain yang turut penting seperti antioksidan (lutein, selenium, vitamin A, C dan E) dan zink, adalah berfungsi untuk melindungi sel-sel otak. Anda boleh memperolehi nutrien ini daripada buah-buahan dan sayur-sayuran, teh, prun dan juga keju.

Saturday, April 23, 2011

Zon, diet sup kubis, diet lemon Master Cleanser  - bagaimana anda boleh mengatakan apa yang berkesan dan mana yang tidak? Pada tarikh 4 Mac website health and science -  LiveScience melaporkan  terdapat tujuh tips diet yang benar-benar berkesan.
  1. Jangan minum sirap jagung: Sebuah kajian menunjukkan bahawa tikus yang meminum minuman yang terbuat dari sirap jagung fruktosa tinggi menambah berat badan lebih banyak daripada tikus yang minum minuman gula-manis, biarpun kedua-dua minuman mengandungi jumlah kalori yang sama. Sirap jagung tinggi fruktosa bukan hanya terdapat di dalam minuman ringan tapi juga makanan sejuk-beku, bacon, gula-gula, donat, sosej, hot dog, snack, dan banyak lagi makanan yag siap proses.

  2. Elakkan junk food: Penyelidikan mendedahkan bahawa junk food boleh mempengaruhi otak anda dengan cara yang serupa dengan dadah, dengan memberi isyarat kepada  reseptor dopamin dan perilaku berubah, menyebabkan anda ketagihan makan junk food. Salah satu cara untuk mengelakkan godaan junk food, para ahli mengatakan, jangan membiarkan perut anda kosong terlalu lama dan sekiranya anda tidak boleh menahan godaan junk food, ambil sedikit sahaja.

Sunday, April 3, 2011

Dari Ibnu Abbas Radiallahu-Anhuma dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya dengannya ialah waktu sehat dan masa lapang. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).

Followers

Pinging

Google+ Followers

Popular Posts

Homestay di Bandar Melaka